Svenska
English

Citatet


"Det ska vara lskigt och spnnande nr man lser"
Elin, Amanda och Julia i klass 3c,
Ble skola i Timr

Läs och lyssna


En bok t alla - bokhandeln bjuder p lsgodis. Stiftelsen Boken i Sverige 2001

Ett lsande Norden - Bokprat, barnbokskaravaner och lsstafetter.
Nordbok och Ett lsande Norden 2000

Ta reda på mer


Stiftelsen Boken i Sverige
www.bokenisverige.se

Svenska Bokhandlarefreningen www.booksellers.se

Ett lsande Norden
www.ellen.nu


Arkiv
 
Hard Rain    Nr 2    17 november 2005
Bokhandeln bjuder p lsupplevelser
Med en rik lsmilj i bagaget vandrar barnet till skolan med ett intresse fr bcker, lstrning och nya upptckter. Utan denna bakgrund blir uppfrsbacken brantare. Frvntningarna saknas, liksom minnena av de hrliga lsstunderna.
 
Lsprojektet EN BOK T ALLA vill rikta strlkastaren p den situation som intrder nr barnen brjar skolan. I skolan lggs grunden fr en verksamhet som kan ge alla barn en bestende lsgldje. Vad kan skolan gra ensam och tillsammans med andra krafter?

Mjligheten att lyckas ligger i goda kontakter mellan skolan och dess omvrld. Mngriga erfarenheter frn de nordiska lnderna visar att ett nra samarbete mellan bibliotekarie, lrare och elever ger mycket goda resultat. Hr har ocks bokhandeln visat sig vara en viktig samarbetspart.

EN BOK T ALLA inleddes p frsk p ett par orter r 1996 efter initiativ frn Stiftelsen Boken i Sverige. Senare utvidgades satsningen till att omfatta hela landet. Stiftelsen, som har bokhandlarnas branschorganisationer som huvudmn, skall "verka fr att Boken bestr och att dess betydelse, anvndning och spridning vxer." Genom EN BOK T ALLA har Stiftelsen velat bidra till en konstruktiv samverkan mellan skola, bibliotek och bokhandel och strka de lspedagogiska insatserna fr barn och ungdomar. Svenska Bokhandlarefreningen samordnar projektet.

Stiftelsens projektstd r knutet till en grundmodell som nu prvats i fem lsr. Ett antal klasser i grundskolan vljs ut fr medverkan. Det kan vara en hel skola, eller ett stadium - eller varfr inte "alla fyror i kommunen" som i Eksj. Den vre grnsen fr varje projekt r ca 200 barn. Sedan r det upp till bokhandlaren, bibliotekarien, lraren och barnen att komma verens om de aktiviteter som skall ing. I en kort projektbeskrivning anges hur man tnker arbeta. Lokala kunskaper och lokalt engagemang fr rda. Bokhandelsbesk planeras in fr klasserna och varje barn fr en egen nskebok som gva.
 

Stiftelsens modell fr lsfrmjande har visat sig hllbar och aktiviteterna ger en bild av stor variation och uppfinningsrikedom. Bidrag har utgtt till nrmare 200 lokala projekt t.o.m. vren 2005. Mer n 115 bokhandlar har ftt klassbesk och bjudit p nskebcker till sammanlagt 25 000 barn och ungdomar. Elever och lrare i 300 skolor har genomfrt sina lsprogram. Ett hundratal folk- och skolbibliotek har medverkat med bokprat och lsstimulans.

Lsret 2005-2006 genomfrs ett 50-tal projekt med god geografisk spridning. Det innebr en mngd lsaktiviteter i skolor frn Pite och Lycksele i norr till Staffanstorp och Vellinge i sder. Mer n 6 000 skolelever kommer att f sin egenvalda nskebok genom den lokala bokhandeln. Det sammanlagda branschstdet frn Stiftelsen Boken i Sverige och de medverkande bokhandlarna kan berknas till nrmare 4 milj. kr. fr perioden 1999-2005.