Svenska
English

Citatet


"Det är lite barnsligt"
Håkan Rudels, marknadschef
Albert Bonniers Förlag

Läs och lyssna


Vem tar ansvar för bokhandeln?
Debattinlägg av Hans Carlsson
Svensk Bokhandel, nr. 21, 2005

Ta reda på mer


TV 1, Rapport, 22 december 2005
svt.se/svt/road/Classic/shared/
mediacenter/index.jsp?&d=30929



Arkiv


Läs mera om bl.a. Lars Gullin (Nr 1), läsfrämjande i skolan (Nr 2), en liten "fotnot" i Skandiaaffären (Nr 4) och Tsunamidebatten (Nr 5).

 
Hard Rain    Nr 7    23 december 2005
Marknadschefens julhälsning till bokhandeln
Två dagar före Julafton sätter sig marknadschefen på Albert Bonniers Förlag, Håkan Rudels, i TV på bästa sändningstid och uttalar sig hånfullt mot landets bokhandlare. Hard Rain fick en snabb kommentar av Bokhandlareföreningens ti
 
Bokhandlare Lars Johansson i Linköping hade verkligen fog för sin ilska när han fick säga sitt i TV på torsdagkvällen (TV 1, Rapport, 22 december). "Bojkotta Bonnierförlagens böcker" uppmanar han sina kollegor, och man kan förstå honom.

Lågpriskedjan Willys har inför julen fått köpa in nio aktuella boktitlar från Bonniers för 35 kr. styck. Det är hundralappen under det pris en riktig bokhandel får betala till förlaget för samma bok. Willys kan sedan sälja sina böcker för 59 kr. medan bokhandelspriset naturligt nog blir betydligt högre.

Man får ibland höra påståendet att det inte finns någon detaljhandelsbransch där leverantörerna behandlar sina egna återförsäljare så illa som inom bokbranschen. När man ser exempel som detta är man benägen att hålla med.

Det självklara receptet borde vara just det som bokhandlare Johansson anvisar: en total bojkott av bokförlagens böcker. Eller åtminstone en annullering av de order som lämnats in för vårens nya böcker. Men det är naturligtvis inte så lätt att göra sådant på "världens friaste bokmarknad".

  Som så många gånger tidigare sitter man väl på Bonnierförlagens marknadsavdelning och skrattar åt handlarna. Det händer väl inte så mycket den här gången heller, tänker man.

Men det är just vad det gör! Marknadschefen på Albert Bonniers Förlag, Håkan Rudels, sätter sig i TV på bästa sändningstid och hånar bokhandlarna helt öppet. "Det är lite barnsligt", säger han och menar att man kan väl sitta ner och prata om det här. Sedan visar han också sin totala okunnighet kring frågor om bokläsare och icke-läsare. I lågprisbutiken tror han sig kunna nå "helt nya läsare" som inte besöker bokhandeln.

Det är ju väldigt populärt i dessa dagar att kräva folks avgång från det ena och det andra. Håkan Rudels har i varje fall, genom sitt enfaldiga utfall mot landets alla bokhandlare, förlorat allt förtroende. Varför inte avgå och i stället lära sig lite mer om det engagerade arbete som bedrivs på bred front för att främja barns och ungdomars bokläsning. Utan dessa insatser från lärare, bibliotekarier och andra eldsjälar skulle till och med lågprisbutiken få svårt att sälja förlagets böcker.

"Hur ska bokhandeln överleva på denna marknad?" frågar bokhandlare Hans Carlsson, Halmstads Bokhandel, i en tänkvärd artikel i tidningen Svensk Bokhandel (nr 21, 2005). Ja, ett totalstopp för bokhandelsfientlig marknadsföring vore väl en "alldeles underbar" julklapp.

Thomas Rönström